Stránky o autobusech DP hl.m.Prahy

Typ B731

Karosa B 731 je model městského autobusu, který vyráběla společnost KarosaVysoké Mýto v letech 19811996. Jde o nástupce úspěšného autobusu Karosa ŠM 11, jehož výroba byla ukončena v roce 1981. Vůz B 731 je odvozen ze základního modelu karosácké řady 700, linkového autobusu C 734. Jedná se o dvounápravový autobus s hranatou, polosamonosnou karoseriípanelové konstrukce. Změněno bylo umístění motoru, který byl přesunut za zadní nápravu do zadního panelu. Přední náprava pochází od podniku LIAZ, zadní (hnací) původně vyráběla maďarská firma Rába. Vozy B 731 mají automatickou převodovku (což je jediná odlišnost oproti typu B 732) a zpočátku měly také atmosférický motor. V pravé bočnici karoserie se nacházejí troje dvoukřídlé výklopné dveře (přední jsou užší než zbývající). Sedačky pro cestující jsou umístěny 1+2, nad nápravami 2+2. Typ B 731 (stejně jako celá řada 700) prodělal během své dlouhé výroby mnoho změn a úprav. Mezi nejvýraznější patřila náhrada hlučné zadní nápravy Rába za jinou, která již neprodukovala tolik hluku, změna zavěšení motoru a změna umístění alternátoru, pozdější použití několika typů motorů LIAZ, zprvu nepřeplňovaných, později i přeplňovaných. V novějších vozech také byla použita automatická převodovka Voith (zřejmě od 1991) namísto výrobku značky Praga. Začaly se montovat i katalyzátory výfukových plynů EKOS a na přelomu let 1993 a 1994 se do vozů začal montovat i mezichladič plnícího vzduchu (kvůli splnění emisní normy Euro1), což vedlo i k úpravám karoserie – za třetími dveřmi vznikla nasávací mříž. V posledních vozech z roku 1995 se objevil i motor Renault. Těchto vozů bylo pod označením B 731.1659 vyrobeno pouze 50 kusů. Vlivem nabízeného sortimentu převodovek s retardérem k motorům LIAZ byly vozy B 731 od roku 1994 vyráběny i s prodlouženou zádí (zcela první vůz s velmi podobnou zádí byl vyroben již v roce 1992, jednalo se o prototyp B17). Týkalo se to např. typů B 731.1667 a B 731.1669 s motory LIAZ a převodovkou Voith s vestavěným retardérem. Toto zadní čelo je totožné se zádí řady 900. První funkční vzorek městského autobusu nového typu B 731 (označený jako B1) vyrobila Karosa v roce 1974. Od pozdějších vozů se částečně odlišoval, sešrotován byl v roce 1976. Tentýž rok byly vyrobeny dva prototypy (B2 a B3), následující rok i prototyp třetí (B4). Sériová výroba byla zahájena až v roce 1982, kdy bylo vyrobeno celkem 838 autobusů B 731 (včetně 35 kusů pro export do Vietnamu). Poslední vozy B 731 byly vyrobeny roku 1996, kdy byl typ B 731 nahrazen autobusy B 931. Brány Karosy opustilo celkem 4 909 vozů B 731. Autobusy B 731 jezdily na linkách MHD snad ve všech městech bývalého Československa. Mnohde jsou dodnes v provozu, i když ne v příliš velkém počtu.

© 2010 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba webových stránek zdarmaWebnode