Stránky o autobusech DP hl.m.Prahy

Typ B941

Více než polovina vozového parku kloubových autobusů Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s., je tvořena vozy typů Karosa B 941 a B 941E. Dopravní podnik zařadil do provozu 105 vozů typu Karosa B 941 v letech 1997 - 1998 a 70 vozů typu Karosa B 941 v letech 1999 a 2001. Všechny slouží dodnes.Ostatní dopravci autobusy těchto typů do systému Pražské integrované dopravy nevypravují.Kloubové autobusy typů Karosa B 941 a B 941E jsou městského provedení se čtyřmi dveřmi v pravé bočnici, z toho dvěma v předním a dvěma v zadním článku. Přední a zadní dveře jsou úzké, druhé a třetí dveře jsou široké.Vozy jsou trojnápravové, hnací je poslední náprava. Jsou vybaveny motorem LIAZ ML636E o výkonu 175 kW nebo Renault MIHR o výkonu 186 kW, které oba splňují emisní normu EURO 2.Převodovka je automatická čtyřstupňová ZF nebo třístupňová Voith. Maximální rychlost činí 70 km/h, u některých vozů je výrobcem udávána 72 km/h.Hmotnost dosahuje u provedení B 941 14 300 kg (objem palivové nádrže je zde 140 litrů) a u provedení B 941E 14 450 kg (palivová nádrž 300 litrů).Vzhledově se autobusy typů Karosa B 941 a B 941E odlišují od Karos B741, které ve výrobě nahradily, především oblými plastovými čely. Délka vozů činí 11 615 mm, šířka 2 500 mm a výška 3 165 mm. Míst k sezení je 43, k stání 108. Čalouněná skořepinová sedadla jsou buď anatomicky tvarovaná (zaoblená) nebo rovná typu VogelSitze. Existuje několik provedení potahů.Autobusy Karosa B 941E se od původního provedení B 941 odlišují podlahou sníženou o 10 cm (790 mm nad zemí místo 890) a sedadly umístěnými na mírném stupni oproti uličce. Dalšími změnami jsou obrysová světla na bocích karosérie, odlišné řešení zamykání dveří (bez klasických páček) a u plošin pro kočárek svislé opěrky pro stojící cestující ("žehlící prkna"). Okna jsou u obou provedení uchycena v gumovém těsnění.Dodávky kloubových autobusů Karosa B 941(E) umožnily vyřadit z provozu zastaralé autobusy Ikarus280.08 Ve výrobě nahradil Karosy B 941E v roce 2002 nový typ autobusů Karosa B961.Karosy B 941 a B 941E jsou v současnosti vypravovány ze všech garáží, ve kterých jsou umístěna kloubová vozidla, tj. z garáže Hostivař, z garáže Kačerov, z garáží Klíčov a z garáží Řepy. V minulosti vyjížděly i z garáží Dejvice a Vršovice.Karosy B 941 jsou označeny evidenčními čísly 6175 - 6279, Karosy B 941E čísly 6280 - 6349. Všechny vozy jezdí v červeno-bílém nátěru a jsou vybaveny digitálními orientacemi. Obsluhují pouze městské linky, protože na příměstské linky DP hl. m. Prahy vypravuje výhradně autobusy běžné délky.Vozy jsou v provozu spolehlivé, problémy bývají pouze s dveřmi. Na vozech dosud nebyly prováděny žádné větší opravy. Prvním vyřazeným autobusem typu Karosa B 941 se v dubnu 2006 stal řepský vůz ev. č. 6208 (r. v. 1997). V červenci téhož roku byla na vyřazení odstavena klíčovská 6175 (r. v. 1997), v listopadu téhož roku však přistavená na střední opravu.

.

Fotogalerie: Typ B941

© 2010 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si www stránky zdarma!Webnode